Internrekrytering är ett vanligt verktyg när det är dags att rekrytera chefer. Många förstagångschefer blir internt rekryterade och inte bara det, deras första chefsposition blir ofta som chef över de tidigare kollegorna (de Klerk, 1990). Detta kan potentiellt förändra de sociala relationerna till kollegerna. Trots detta finns det relativt få studier där mellanchefers upplevelser av hur de sociala relationerna förändras när de blir chef.
Syftet med studien är därför att beskriva och analysera vilka problem som uppstår när en person går ifrån att vara kollega i en arbetsgrupp till att avancera och bli arbetsgruppens chef. I detta arbete avser jag därför att studera internrekryterade chefers upplevelse av förändringen av att gå från kollega till chef. Jag kommer att studera vad som händer med relationerna till kollegorna, om det har betydelse för hur organisationen ser ut och är uppbyggd samt om det är möjligt att gå tillbaka till arbetsgruppen som kollega efter en tid som gruppens chef.
För att uppfylla mitt syfte har jag kontaktat åtta internrekryterade chefer som arbetar i olika typer av organisationer. Jag har intervjuat var och en av cheferna där de har fått berätta om sin upplevelse av att bli chef över sina kollegor. Sedan har jag analyserat mitt material steg för steg och kommit fram till att uppgiften inte är helt problemfri. Resultatet av studien påvisar att det vid en övergång från kollega till chef inte är enkelt att behålla relationerna man hade som kollegor utan det uppstår någon form av naturlig distans tillsammans med rollen som chef. Dessutom medför positionen som chef att det inte är lätt i alla lägen att gå tillbaka till att bli kollega i samma arbetsgrupp som tidigare, om chefskapet upphör.