I de svenska styrdokumenten står det skrivet att skolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturfrågor. Verksamheten skall också ge utrymme till fantasi, egna planer, lek och lärande såväl inomhus som utomhus. I mitt arbete har jag gjort undersökningar om hur utomhuspedagogiken fungerar i min kommun. Samtliga skolor har en skog nära till hands och den kommer till användning vid olika undervisningar. Litteraturen som jag tagit del av i mitt arbete, ger råd om hur du blir en god utomhuspedagog och hur din skola kan bygga upp en skolskog. Med hjälp av skolskogen får skolan tillgång till ett område som blir en fast punkt att ha utomhuspedagogik på. Genom att göra avtal med markägaren, får skolan tillstånd att göra mer än vad allemansrätten tillåter. Ingen av skolorna i min kommun är delaktiga i detta projekt, men flera av lärarna som deltog i min undersökning kände till det. Det viktigaste med utomhuspedagogik, är ändå att man får vara ute, se allt levande, vara upptäckande och utforska naturen. I resultaten från frågorna till barnen, kan vi se att de vill lära sig mer om svampar och djuren i skogen. Om lärarna låter eleverna använda tiden i skogen till att utforska och experimentera med naturen, så kan jag lova att de hittar svaren på någon/några av sina frågor om naturen.