Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Resan mot en ny musikalisk identitet: En självobservationsstudie i musikaliskt lärande utifrån det sociala sammanhangets påverkan
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Artistic Studies.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
The journey towards a new musical identity : A self-observational study in musical learning under influence of a social context (English)
Abstract [sv]

Syftet med föreliggande studie är att genom självobservation få en djupare insikt i hur en process att lära sig ett nytt instrument kan se ut, och hur processen påverkas av befintlig social och kulturell kontext. Processen har bestått av studier på tuba i befintlig social och kulturell kontext som i detta fall utgjorts av enskilda instrumentallektioner och ett deltagande i en blåsorkester på en svensk musikhögskola. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att lärande förstås som något som sker genom social interaktion och användande av förekommande kulturella redskap. Datamaterialet består av videodokumentation och loggboksanteckningar av det musikaliskt gestaltande projektet. Resultatet presenteras i fyra olika teman rubricerade som nyfikenhet, uppgivenhet, acceptans och målmedvetenhet. Dessa teman beskriver hur lärprocessen yttrar sig i olika faser av känslomässiga upplevelser och förhållningssätt till lärandet. Resultatet visar ett betydande förhållande mellan musikaliskt lärande och dess sociala och kulturella kontext. Etablerade sociala och kulturella konventioner formar instrumentalistens musikaliska identitet och förhållningssätt till instrumentet i de sociala sammanhang den förekommer.

Abstract [en]

The aim of the present study is that through self-observation gain a deeper insight into how the process of learning a new instrument might look like, and how the process is influenced by an exisiting social and cultural context. The process of learning has consisted of studies on tuba, where the social and cultural context in this case has consisted of individual instrumental lessons and participation in an orchestra at an academy of music in Sweden. The study is based on a socio-cultural perspective, which means that learning is understood as something that is achived through social interaction and the use of exsisting cultural tools. The data consists of video documentation and log book notes of the musical creative project. The results are presented in four diffrent themes headlined curiosity, resignation, acceptance and resolution. These topics describe how learning occurs in various stages of emotional experiences and approaches to learning. The result also shows a significant connection between musical learning and its social and cultural context. Established social and cultural conventions shape the musicians musical identity and approach to the instrument in the social context where it occurs. 

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 32 p.
Keyword [en]
Musical learning, tuba, socio-cultural perspective, self-observation, video documentation, log book notes.
Keyword [sv]
Musikaliskt lärande, tuba, sociokulturellt perspektiv, självobservation, videoobservation, loggboksskrivande.
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-45427OAI: oai:DiVA.org:kau-45427DiVA: diva2:956267
Subject / course
Teacher Education - Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-10-17 Created: 2016-08-23 Last updated: 2016-10-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Department of Artistic Studies
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 18 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link