Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • apa.csl
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Heart of Darkness och The Rum Diary: Skildringar av kolonialism och neokolonialism
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Language, Literature and Intercultural Studies.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Heart of Darkness and The Rum Diary : Images of Colonialism and Neocolonialism (English)
Abstract [en]

Summary

This essay examines how Joseph Conrad's novella Heart of Darkness and Hunter S. Thompson's novel The Rum Diary portray´s the effects of colonialism and neocolonialism in Africa and Puerto Rico. Using postcolonial theory, the essay shows how Conrad's and Thompson´s complex images of the Europeans and Africans, Westerners and Puertoricans stand in contrast to orientalistic and racist images of the colonial natives. The thesis discusses responsibility and guiltissues in the colonial states and analyses how Conrad and Thompson raise questions about these topics when they chose to portray the suffering among the colonial natives. Furthermore, the essay discusses how Conrad's and Thompson's many images of violence can be seen as images of a brutal reality carried out in countries marked by colonialism.

Based on intertextual literary theory, and in the light of the literary journalistic genre ""new journalism"", in which Thompson was active, the essay markes out The Rum Diary's intertextual references to Conrad's Heart of Darkness. The essay argue that The Rum Diary's intertextual references to Heart of Darkness indicate to the reader that the novel belongs to a certain genre, and by this; link the novel to a literary system, codes and traditions already constructed by Conrad. The Rum Diay, that portrays the neocolonial era in the 1950's in the former U.S's colony Puerto Rico, is therefore to be understood in the light of Conrad's Heart of Darkness, even though it portrays an earlier era of colonialism.

Abstract [sv]

Sammanfattning

Sammanfattningsvis behandlar uppsatsen skildringar av kolonialismens och neokolonialismens verkningar i Joseph Conrads novell Heart of Darkness och i Hunter S. Thompsons roman The Rum Diary. Med utgångspunkt i den postkoloniala litteraturteorin och mot bakgrund av den historiska bilden av den koloniala världen granskar uppsatsen bland annat hur Conrad och Thompson valde att skildra kolonialistiska och neokolonialistiska maktstrukturer och samhälleliga missförhållanden.

Uppsatsen granskar även kolonialismens orientalistiska och rasistiska bild av utomeuropén kontrasterat de respektive verkens komplexa skildringar av européer och afrikaner, västerlänningar och puertoricaner. Uppsatsen berör även frågan om västvärldens ansvar och skuld inför koloniernas och de forna koloniernas inhemska problematik samt belyser Conrad och Thompson framställningar av lokalbefolkningens lidanden. Vidare granskar uppsatsen våldets betydelse för kolonialismens etablering och hur de respektive verkens våldsskildringar kan ses berätta om en våldspräglad realitet i de länder som är märkta av kolonialismens verkningar.

Uppsatsen belyser också The Rum Diarys litterära beröringspunkter och direkta referenser till Conrads Heart of Darkness med utgångspunkt i den intertextuella litteraturteorin och mot bakgrund av den litterära journalistiska genren ”"new journalism"” inom vilken Thompson var verksam i. Uppsatsen argumenterar för att Thompsons avsikt med de intertextuella referenserna var att indikera för läsaren om verkets genre, textens mening och sammanlänka det egna verket med det system, de koder och den tradition som Conrad sedan tidigare utstakat. Uppsatsen avslutats med ett intertextuellt perspektiv som med flera exempel visar hur The Rum Diary refererar till Conrads litterära produktion.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 28
Keywords [sv]
Hunter S. Thompson, Joseph Conrad, postkolonial litteraturvetenskap, kolonialism, neokolonialism
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-43614OAI: oai:DiVA.org:kau-43614DiVA, id: diva2:942647
Subject / course
Comparative Literature
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-30 Created: 2016-06-26 Last updated: 2017-06-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(336 kB)331 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 336 kBChecksum SHA-512
cc75be82d9d064d60817e03f3cfe330912849002de503aa4a9ef12c0c8adfcc9c6baae43f7c3957559905bf58c0cef0a3090de5dd94cf7d43bf310ac15f111c5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Language, Literature and Intercultural Studies
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 337 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 842 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • apa.csl
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf