Dirigenten i ett multimodalt perspektiv: En videobaserad självobservation av en dirigents förändrings- och läroprocess
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
The conductor in a multimodal perspective : A video based self observation of a conductor's learning process (English)
Abstract [sv]
Syftet med studien är att öka förståelsen för på vilka sätt en dirigent förändrar sitt hanterande av resurser vid dirigering av en ensemble. Multimodalt perspektiv är det teoretiska perspektivet som studien baseras på. Detta perspektiv fokuserar på hur människor kommunicerar med varandra med hjälp av bland annat olika kroppsliga resurser, vilket ses som en lämplig teoretisk utgångpunkt i studier av en dirigents läroprocess. Ljud- och videoinspelning samt loggbok användes som metoder för att dokumentera processen, då dessa kompletterar varandra bra. I resultatet presenteras hur gestik och mimik används som resurser samt hur dessa resurser förändras under processens gång. Det framkommer att gestik och mimik används för att förstärka uttryck och intentioner från dirigenten. En slutsats som har dragits är att om inte dirigenten kan musiken läggs fokus på att avläsa noter och då hamnar de kommunicerande resurserna mimik och gestik i bakgrunden. Dirigenten hamnar då i vägen för musiken. En annan slutsats är att mimik innehåller mycket information som ofta uttrycker känslor och attityder. Dirigenten behöver sålunda vara medveten om sin mimik då omedvetet vald mimik kan ge felaktig information.
Abstract [en]
The purpose of this study is to increase understanding of the ways in which a conductor adapts the use of resources while conducting an ensemble. The theoretical perspective is based on a multimodal approach where focus lies on, among other things, how people communicate with each other using various bodily resources. To document the process audio and video recordings has been used as well as a logbook, since these methods complement each other very well. The result presents the analysis of the videotaped rehearsals and the logbook-notes that has been made during the process. It appears that the gestures and facial expressions are used to enhance expression and intentions from the conductor. One conclusion is, if the conductor hasn’t learned the music, the focus lies on music reading, and the communicating resources facial expressions and gestures end up in the background. Then the conductor will be in the way of the music. Another conclusion is that facial expressions convey a lot of information since they often express feelings and attitudes. Conductors thus need to be aware of their facial expressions when subconsciously selected facial expressions can give incorrect information.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 26
Keywords [en]
conducting, video documentation, multimodal perspective, gestures, facial expressions, musical performance
Keywords [sv]
dirigering, videodokumentation, multimodalt perspektiv, gester, mimik, musikalisk gestaltning
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-40762OAI: oai:DiVA.org:kau-40762DiVA, id: diva2:908418
Subject / course
Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
2016-03-022016-03-022016-03-02Bibliographically approved