Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Som klippt för sin plats!' Maktens män och frisyrmodet i Sverige, Riga och Tallinn
Karlstad University, Faculty of Arts and Education, Department of Education.
2006 (Swedish)Conference paper, Published paper (Refereed)
Abstract [sv]

Liksom kvinnliga frisyrmoden har även de manliga och kortklippta frisyrer som idag betraktas som ordinära och normala förändrats. Gamla tv-program, bilder i fotoalbum och tidningar väcker ofta både bestörtning och skratt. Vissa frisyrer och kläder glider dock förbi mer obemärkta. Genom vissa stabiliserande drag ges de för medelålders män vanliga herrfrisyrer ofta ett förment drag av oföränderlighet, trots att även detta frisyrmode genomgått förändringar över tid. Medelålders och äldre mäns frisyrer har genom sin normalisering och förmenta vardaglighet hittills rönt lite intresse både från etnologer och från genusforskares håll. När mode behandlas av etnologer är det främst klädedräkten som uppmärksammas och diskuteras (t ex Nilsson 2005; Jacobson 1998). När herrfrisyrer utsatts för kulturanalyser är det främst yngre män, subgrupper och de från normen avvikande och mer extrema frisyrerna som har studerats (t ex Hebdige 1979; Jacobsen 1998). Men hur stajlas egentligen håret på affärslejon och politiker? Och hur skapas upplevelsen att vara en viss sorts man? Vilka frisyrer klipps på affärsmän och andra män i Sverige, Riga och Tallinn? Hur förmedlas och iscensätts maskulinitet, förtroende och pålitlighet visuellt av män i högre positioner? Utifrån ett antal herrmodemagasin, stylingböcker och etnografiska observationer och intervjuer med män och med frisörer i Sverige, Lettland och Estland diskuteras i detta paper hur män, maskulinitet och makt sammanlänkas, materialiseras och upprätthålls genom upprepade visuella performancer. Teoretisk förankras analysen i poststrukturalistisk feminism och mansforskning samt i Philomena Esseds (2004) tankar om kulturell kloning. Paperet är en delrapport i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet Den dekorerade mannen som är inriktat på män, makt och mode.

Place, publisher, year, edition, pages
2006.
Keywords [sv]
Maskulinitet, mode, frisyrer, herrfrisering, Turkiet, Estland, Lettland, Sverige, performativitet, performance
National Category
Gender Studies
Research subject
Gender Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-23689OAI: oai:DiVA.org:kau-23689DiVA, id: diva2:597450
Available from: 2013-01-22 Created: 2013-01-22 Last updated: 2013-01-22

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records BETA

Nordberg, Marie

Search in DiVA

By author/editor
Nordberg, Marie
By organisation
Department of Education
Gender Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 53 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf