Den viktigaste övningen är den som blir av!: En fenomenologisk studie om motivation till att öva på sitt instrument som musiker.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
The most important practice is the one that is performed! : A phenomenological study of motivation to practice one's instrument as a musician. (English)
Abstract [sv]
I detta arbete har jag valt att forska kring hur man övar på sitt instrument och min personliga resa med övningar på min gitarr. Syftet var att forska på hur man skapar motivation för det man gör och specifikt hur jag kan få motivation för övande på mitt instrument? Hur skapar jag en sådan egen motivation och hur går jag tillväga för att öva mer på mitt instrument och känna glädje och tillfredställelse med detta? För att göra detta arbete mer konkret så använde jag mig av ett speciellt övningsschema som är designat av min gitarrlärare David Stackenäs. Jag ville prova den metod som han visade mig som också är det sätt som han själv övar på. Denna studie var också en högst personlig resa då jag ville förstå min egen motivation och känna på hur det skulle vara att öva så mycket som musiker ofta gör.
I övandet använde jag mig av låtar och läxor som jag fått i mina olika ensembler och de läxor som jag fått av min gitarrlärare samt egna låtar och övningar som jag känt motivation inför. I min övning kommer vi hitta bland annat gestaltning och meningsskapande, och resan blev mer lärorik än vad jag föreställde mig innan jag började mitt övande. Jag använde mig av loggbok som undersökningsmetod och jag använde mig av Fenomenologi som mitt teoretiska perspektiv på arbetet.
Resultatet av mitt självständiga arbete som redovisas i denna rapport är att motivation är något högst personligt och det finns individuella faktorer som motiverar individen att utföra saker. Motivation är också tidsbundet, olika faktorer kan vid olika tillfällen motivera individen, men motivationen kan förändras över tid. För min del så förändras motivation att öva mycket över tid. Min motivation innehåller både musikaliska motivationselement och också rent tekniska och tävlingsmässiga element. En viktig sak har jag lärt mig under denna forskning och det är att skapa egna rutiner kring min övningssituation då jag upptäckt att övning i sin tur ger motivation att öva mer, så den viktigaste övningen är den som blir av den ger motivation för framtiden!
Abstract [en]
In this work, I have chosen to research on how to do practice with one's instrument and my personal journey with practice on my guitar. The purpose with this work was to research on how to find out what creates motivation and how specifically how can I get motivation for my practice on my instrument? How do I find my own motivation and how do I find out how to practice more on my instrument and make me feel joy and satisfaction with this To make this work more concrete, I used a special practice schedule method designed by my guitar teacher David Stackenäs. I wanted to try the method he showed me which is also the way he practices himself. Then this study was also a highly personal journey as I wanted to understand my own motivation and what it would feel like to practice as much as musicians often do, and I used Phenomenology as my theoretical perspective on the work.
In the practice, I used songs and homework that I received in my various ensembles and the homework that I received from my guitar teacher as well as my own songs and exercises that I felt motivated about. In my practice we will find, among other things, embodiment and meaning-making, and the journey was more educational than I imagined before I started my practice. I used a log book as a research method.
The result of my independent work presented in this report, is to find out that motivation is something highly personal and there are individual factors that motivate the individual to do things. Motivation is also time-bound, different factors can motivate the individual at different times, but motivation can change over time. For my part, motivation to practice changes a lot over time. My motivation contains both musical motivational elements and also purely technical and competitive elements. One important thing I have learned during this research is to create my own routines around my practice situation as I discovered that practice in turn gives motivation to practice more, so the most important practice is the one that gives motivation for the future!
Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 29
Keywords [en]
Practice, motivation, musical, performance, learning process, phenomenology-theory, log book.
Keywords [sv]
Övning, motivation, musikalisk gestaltning, lärandeprocess, fenomenologi, loggbok.
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-94481OAI: oai:DiVA.org:kau-94481DiVA, id: diva2:1753945
Subject / course
Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
2023-05-022023-05-022023-05-02Bibliographically approved