Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • apa.csl
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
”I am a god!” Overlord (2018) som fascistisk fantasi
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Geography, Media and Communication (from 2013).ORCID iD: 0000-0003-1800-6083
2021 (Swedish)In: I folkets namn: Högerpopulism på film / [ed] Björn Horgby ; Cecilia Trenter, Stockholm: Carlsson Bokförlag, 2021, p. 46-66Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

Efter Donald Trumps valseger 2016 började allt fler bekymrade och/eller varnande röster höras i offentligheten: har USA slagit in på en väg mot fascism? Inom forskarvärlden råder en ganska oomtvistad uppfattning om att populärkulturen både utgör en spegling av det samhälle i vilket den produceras (och konsumeras) och en respons på detsamma, i synnerhet vad gäller kulturindustrins mainstreamproduktioner. Min inte särskilt unika tes är att fascistiska tendenser finns, och har funnits, i amerikansk mainstreamkultur under decennier under en ”oskyldig” mask av populärkultur (se t.ex. Mattias Gardell, Gods of the Blood, 2003). Fredric Jameson (i Det politiska omedvetna,1994) använder begreppet ideologem i fråga om texters minsta ideologibärande enheter. I föreliggande fall skulle det innebära att populärkulturella texter producerade i nutidens USA potentiellt innehåller ideologem konnoterande fascism och/eller nationalsocialism. Exempel på sådana kan vara hyllande av styrka, förakt för svaghet, rasism och antisemitism. En viktig fråga blir då huruvida blotta förekomsten av dylika ideologem i en text innebär att den också som helhet kan tolkas som företrädare för en fascistisk/nationalsocialistisk världsåskådning, oavsett den nationella kontext i vilken den har producerats och/eller konsumerats.

I kapitlet analyseras skräckfilmen Overlord (Julius Avery, 2018) mot en bakgrund av tidigare studier av nazitysk film och populärkultur, t.ex. Baird 1992, Friedländer 1982, Giesen 2008, Schulte-Sasse 1996, Welch 2001. Hur förhåller sig olika element och/eller ideologem i narrativet respektive i den visuella gestaltningen till nazityska produktioner? Vilka likheter respektive skillnader står att finna? Finns något eller några element/ideologem som ovedersägligen diskvalificerar Overlord från en liknelse med nazitysk filmproduktion, och vad innebär i så fall detta för de övergripande tolkningsmöjligheterna av filmen? Huvudfrågan blir med andra ord: går det att göra en profascistisk tolkning av Overlord, och vad säger det i så fall om den samhällskontext i vilken filmen är producerad?

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Carlsson Bokförlag, 2021. p. 46-66
Keywords [sv]
Nazizombier, skräckfilm, andra världskriget, ideologem, propaganda, filmsemiotik
National Category
Other Humanities
Research subject
Cultural studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-87727ISBN: 978-91-8906-387-7 (print)OAI: oai:DiVA.org:kau-87727DiVA, id: diva2:1618383
Available from: 2021-12-09 Created: 2021-12-09 Last updated: 2021-12-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records

Kingsepp, Eva

Search in DiVA

By author/editor
Kingsepp, Eva
By organisation
Department of Geography, Media and Communication (from 2013)
Other Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 170 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • apa.csl
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf