Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Avistaläsning på djupet: En observationsstudie i avistaläsning för kontrabas
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Artistic Studies (from 2013).
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Deep Sight Reading : An observational study in sight reading for the double bass (English)
Abstract [sv]

Syftet med studien är att undersöka hur en övningsprocess kan designas för att förbättra förmågan till notläsning.  Under en tidsperiod på sex veckor har jag övat avista 15 minuter om dagen. Jag började perioden med att läsa ett stycke avista och slutade sedan perioden med att läsa samma stycke igen för att jämföra om det skett någon utveckling. Första veckan har ägnats tonhöjd, andra veckan har ägnats rytm och tredje veckan har ägnats åt att öva stråkföring. De övriga tre veckor har jag övat tonhöjd, rytm och stråk tillsammans. Ett urval av dessa övningstillfällen har videofilmats. Som teoretisk utgångspunkt har jag valt att utgå ifrån ett designteoretiskt perspektiv. Resultatdelen visar hur olika resurser har använts för mitt lärande. Det som har belysts i resultatdelen diskuteras I diskussionsdelen beskrivs, i relation till det designteoretiska perspektivet, hur avändningen av resurserna har möjliggjort mitt eget lärande

Abstract [en]

The purpose of the study is to investigate how an exercise process can be designed to improve the ability to note readingFor a period of six weeks I have practiced sight reading 15 minutes a day. I started the period of reading a piece on sight and then ended the period by reading the same song again in order to compare if any development had occurred. The first week has been devoted to pitch, the, second week has been devoted to  rhythm, the third week has been devoted to exercising stroke of the bow, and the other three weeks I have practiced combining pitch and rhythm with stroke of the bow. A selection of these exercises has been video documented. As a theoretical point of departure, I have choosen the design theory perspective. The result section shows how different resources have been used for my learning. It also turns out that the sight reading has improved during this period. In discussion, I describe, based on the design theoretic perspective, the conditions I have put for myself as well as the resources used in learning.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 20
Keywords [en]
sight reading, double bass, video observation, design theoretic perspective
Keywords [sv]
avistaläsning, kontrabas, videoobservation, designteoretiskt perspektiv
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-71618OAI: oai:DiVA.org:kau-71618DiVA, id: diva2:1299243
Subject / course
Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-03-26 Created: 2019-03-26 Last updated: 2019-03-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Artistic Studies (from 2013)
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 22 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf