Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vad betyder medmänsklighet i det tibetanska utbildningssystemet? - en fältstudie från Dharamsala
2003 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree)Student thesis
Abstract [sv]

Efter att ha avslutat min slutpraktik på en högstadieskola i Värmland så förvånas jag över den individualism som skapats i dagens samhälle. Under låg- och mellanstadiet är samhörigheten hög och utbildningen syftar till att främja detta med olika aktiviteter under skolåret. Under högstadiet tappar många elever denna trygga samhörighet och det finns elever som känner sig utlämnade och ensamma. Det står om medmänsklighet och tolerans i vår svenska läroplan men det är sällan jag hör dessa ord i undervisningssyfte. Under en studieresa till Dharamsala i norra Indien under hösten 2003 fick jag uppleva raka motsatsen till detta. I Dharamsala har tibetanernas byggt upp sin exilregering efter kinesernas invasion av Tibet 1950, denna exilregering arbetar hårt med att bevara den tibetanska kulturen i kampen mot ett självständigt Tibet. Efter en mängd studiebesök på olika tibetanska skolor i området slog det mig vilken otrolig stark kärlek och medkänsla som genomsyrade den tibetanska undervisningen. Mitt syfte har därför varit att ta reda på vad medmänsklighet betyder i det tibetanska utbildnings- systemet. Atmosfären bland människorna i Dharamsala är fylld av kärlek och omtanke. De främmande ansiktena runt omkring mig uttryckte en inre glädje och de är alltid måna om att andra skall ha det bra. Dessa tankar kommer ifrån Dalai Lama som har ett enormt stort inflytande över den tibetanska befolkningen. Enligt Dalai Lama är det genom medkänsla som vi rättfärdigar våra egna handlingar. Buddhisterna tror på återfödelse och det är handlingarna som styr en buddhist öde, därför är osjälviska handlingar som gynnar andra något oerhört viktigt inom den tibetanska buddhismen. Barnen är något centralt för Dalai Lama, då han anser att det är de som är Tibets framtid. Han poängterar ofta i sina texter och tal om ansvaret han känner gentemot det tibetanska folket, att ge barnen en bra utbildning i kampen om att bevara den tibetanska kulturen. Jag fick uppleva en kulturkrock mellan två samhällen som prioriterar medmänsklighet på helt olika sätt. I Sverige tar vi medmänskligheten förgiven och samhällsutvecklingen de senaste hundra åren har gjort att vi prioriterar andra saker. Jakten på makt och rikedom har gjort att vi tappat det medmänskliga perspektivet. Tibetanerna däremot lever i ett samhälle som genomsyras av Dalai Lamas filosofi och där något av det viktigaste som finns är, att alltid tänka på andra före sig själv.

Place, publisher, year, edition, pages
2003. , 37 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-62157Local ID: GL-77OAI: oai:DiVA.org:kau-62157DiVA: diva2:1126971
Educational program
Primary Education Programme, 240 hp
Available from: 2017-07-13 Created: 2017-07-13

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 11 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf