Syftet med examensarbetet är att få en fördjupad förståelse och kunskap om den tibetanska buddhismen och kulturen, främst dess syn på livet och döden, för att sedan kunna använda detta i mitt yrke som gymnasielärare i religion. Undersökningen syftar även till att se om det finns likheter eller skillnader mellan svenska elevers och tibetanska elevers tankar om livet och döden samt jämföra de tibetanska elevernas tankar om livet och döden med den bild som läroböcker i religion ger av buddhismens syn på livet och döden. Utifrån syftet har följande problem formulerats: Vilka tankar har tibetanska elever kring livet och döden och finns det någon likhet eller skillnad mellan tibetanska elevers tankar om livet och döden jämfört med svenska elevers tankar om livet och döden? Vilken bild ger läroböcker om buddhismens syn på livet och döden i förhållande till de tibetanska elevernas syn på livet och döden? Metoden som används är kvalitativ. Åtta tibetanska elever, fyra flickor och fyra pojkar, har intervjuats om deras syn på livet och döden och sex tibetanska elever har skrivit om hur de ser på livet och döden. Samtliga elever som ingår i undersökningen går i näst sista eller sista klass på Tibetan Children´s Villages, Dharamsala Indien. Urvalet baseras helt på skolan och elevernas tillmötesgående att delta i undersökningen. Resultatet visar att finns både det som förenar och skiljer de tibetanska och de svenska elevernas tankar åt. Det som förenar dem mest är deras syn på livet och relationen till andra människor, där båda grupperna ansåg att förhållandet till andra människor var en viktig del av livet, liksom förhållandet till familjen och vännerna. Det som skiljer dem åt angående synen på livet var att de tibetanska ungdomarna hade en klar tanke om vad som var meningen med livet, att göra gott mot andra. Ungdomarnas syn på döden skilde sig även den åt då de tibetanska eleverna ser ett liv efter detta som en självklarhet var det hos de svenska eleverna mer tankar om att finns någon form av liv efter döden. Vissa av de svenska eleverna ansåg även att det inte finns något liv efter döden. Det finns både det som skiljer och förenar läroböckernas bild av buddhismens syn på liv och död med den bild som eleverna ger uttryck för. Det som framförallt förenar läroböckernas bild med de tibetanska elevernas tankar om livet och döden är vikten av att begå goda handlingar och att man inom buddhismen tror på återfödelse. Det som framför allt skiljer böckerna från ungdomarna är bilden av att livet skulle vara ett lidande, något som ingen av eleverna tog upp.