Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En stil för göternas älskling - Oskar I:s nygotik i unionen Sverige-Norge
2001 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year))Student thesis
Abstract [sv]

Nygotiken kommer ursprungligen från England och Oskar I-stilen kan likställas med det som Kenneth Clark i boken The Gothic Revival betecknar som ”rokokogotik” och nygotikens pittoreska skedeAtt stilen i Sverige kallas för Oskar I-stil hänger samman med att Oskar I var mycket förtjust i nygotik, något som troligtvis berodde på att han fångats av göticismens idéer. Samtidigt var nygotiken också en modestil som Oskar I mycket väl kan ha fått smak för under sina resor t.ex. i Tyskland. Redan under kronprinstiden inredde Oskar I ett götiskt rum på Stockholms slott, och under regeringstiden lät han uppföra lustslottet Oscarshall på Bygdøy i Oslo. Dessa fina exempel på nygotisk arkitektur och inredningskonst är två viktiga utgångspunkter i uppsatsen. Många olika typer av objekt uppfördes i stilen och den inventering som gjorts är i sig ett av uppsatsens resultat. Den tidiga nygotiken användes för blickfång i parker, rumsinredningar - främst så kallade götiska rum och bibliotek, herresäten och villor. Det som dessa har gemensamt är att det handlar om profana objekt där stilen har ett stort stämningsvärde och att de ofta är placerade i en romantisk omgivning. Oskar I:s nygotik är en föga genomreflekterad del av nygotiken där motiv lånas från den gotiska monumentalarkitekturens formförråd för att användas som ren dekoration. Dekoren ger som regel ett platt intryck och materialvalet saknar betydelse. Det var formerna och inte materialet eller konstruktionen som skapade de associationer man var ute efter Oskar I-stilen kännetecknas också av ett kvardröjande klassiskt drag och av bruket av heraldiska vapen som dekoration. De ibland märkliga materialvalen, då falska och oprövade material används, var inte alltid lyckade. Ett renoveringsbehov uppstod ofta förhållandevis tidigt och detta har säkert också bidragit till stilens dåliga rykte. Många objekt försvann också i början av 1900-talet, och troligen har det funnits fler monument, götiska rum och bibliotek än vad man idag känner till. Synen på Oskar I-stilen och den pittoreska nygotiken börjar emellertid förändrats. Från att stilen i början av 1900-talet avfärdades som falsk och utan egentligt skönhetsvärde har idag förståelsen börjat öka, något som jag också hoppas denna uppsats kommer att bidraga till.

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , 120 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-58494Local ID: KOV D-1OAI: oai:DiVA.org:kau-58494DiVA: diva2:1123126
Subject / course
Visual Arts
Available from: 2017-07-12 Created: 2017-07-12

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 9 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf