Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Konstbild och bildundervisning - en konstpedagogisk utmaning
2003 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Allt sedan den moderna konstpubliken såg dagens ljus i 1700-talets Paris har det funnits en klyfta mellan publiken och samtidskonsten. För att försöka spåra ursprunget till denna klyfta samt hur man inom den bildkonstnärliga institutionen förhållit sig till detta har denna uppsats genom litteraturstudier följt delar av denna bildkonstnärliga institutions framväxt i Sverige. Betoningen har legat på förutsättningarna för den moderna konstpublikens uppkomst och utveckling samt tecknings-/bildämnets utveckling inom skolan. Bland annat har konstlivet i Sverige under 1700- och 1800-talets belysts; med hjälp av estetikbegreppet har några aspekter av konstbegreppet undersökts; borgerlighetens kultur- och bildningssyn samt dess inflytande över arbetarrörelsens dito belystes i en konstpedagogisk tillbakablick. Uppsatsen har berört processer som sker och har skett inom och mellan grupper i samhället. Bärande begrepp har varit kultur och klass, bildning, historia, modernitet och estetik och den teoretiska framställningen baserades på framförallt tre författare: Pierre Bourdieu, Thomas Ziehe och Jan Thavenius. Klyftan mellan publiken och samtidskonsten uppstod då förhållandena mellan konstnärerna och publiken förändrades. Genom att undersöka relationen mellan konstbilden och bildämnet i skolan kom denna studie fram till att utan kännedom om konstvärlden försvåras förståelsen för samtidskonsten. Kännedomen om denna konstvärld försvårades i sin tur då bildämnet i skolan under 1960-talet till stora delar övergav konstbilden till förmån för bilden i allmänhet, och kanske framförallt den kommersiella bilden i synnerhet. Studien uppmärksammade även början till ett nytt estetiskt paradigm som börjat att göra sig gällande på skolans område och såg en konstpedagogisk utmaning i att medvetandegöra den samtida publiken om konstens villkor och förutsättningar och även dess sociala och historiska relativitet.

Place, publisher, year, edition, pages
2003. , p. 60
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-58471Local ID: KOV C-3OAI: oai:DiVA.org:kau-58471DiVA, id: diva2:1123102
Subject / course
Visual Arts
Available from: 2017-07-12 Created: 2017-07-12

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 17 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf