Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Jakten på den krativa processen
2005 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Syfte: Att på ett sammanfattande sätt greppa hur den kreativa processen kan se ut och fungera inom området visuell kommunikation. Jag vill även belysa vilka metoder och verktyg som finns att tillgå, samt bidra med en ökad och djupare förståelse för teorier och begrepp inom området. Metod: En kvalitativ, deduktiv och deskriptiv fallstudie skriven ur en hermeneutisk synvinkel som kan sägas bygga på två olika fundament: 1. Teori hämtad från böcker, tidningsartiklar och Internetsidor. 2. Empiri hämtad från intervjuer och samtal. Intervjuer med yrkesverksamma kreatörer som använder sig av den kreativa processen i sitt dagliga arbete. Samtal med både teoretiker och praktiker som har ett gediget kunnande i ämnet. Huvudresultat: Den teoretiska bilden av den kreativa processen och dess verktyg är inte riktigt applicerbar på verkligheten, empirin. Visserligen följs de steg, och används de verktyg som teorin beskriver till stor del, men respondenterna verkar inte reflektera och tänka på denna teoretiska nivå, utan det är ett mer praktiskt och jordnära förfarande som gäller i det dagliga arbetet. Kreativitet handlar till största delen om målmedvetenhet och hårt arbete. Kreativitet ingår i en kreatörs yrkesroll, det är något man kopplar på. En professionell kreatör sätter sig ner och arbetar sig in i en kreativ process. Kreativitetsbegreppet är en komplex helhet som är väldigt individberoende. Det finns ingen standardlösning som passar alla. De påverkansvariabler som finns för kreativitet är väldigt individuella och beror på individens historia, arv, minnen, kunskap, kultur, kontext och så vidare. Men det finns även andra variabler runt omkring individen som påverkar, som t.ex. ledarskap, miljö, gruppsammansättning, arbetsmetod, uppdragsgivare, tid och pengar. Svårigheten att definiera begreppet och vad som påverkar gör det lite mystiskt och mytomspunnet. Parametrar som gång på gång återkommer och enligt min mening bör beaktas är dock: Mod, inspiration, vilja, intryck, generositet, motivation, intuition, riktlinjer, samarbete, självuppfattning, koncentration, uthållighet, självdisciplin, trygghet, prestigelöshet, acceptans, kunskap, frihet, humor, öppenhet, glädje, bredd, divergens, gemenskap, kompetens, kulturell mångfald, tillit, respekt, tolerans, jämlikhet, nyfikenhet, lekfullhet och småskalighet.

Abstract [en]

Aim: To grasp and summarize the possible workings of the creative process within visual communication. I also aim to outline the methods and tools available, and supply a deeper understanding of theory and concept within the subject. Method: A qualitative, deductive and descriptive case study written from a hermeneutic point of view that is built on two main foundations: 1. Theories from books, articles and web pages. 2. Emperical material, mainly from interviews and conversations. Interviews with professional creators that use the creative process on a daily basis at work. Conversations with people possessing solid and genuine knowledge, both theoretical and practical, about my chosen subject. Main Results: Theories about the creative process does not correlate exactly with reality, i.e. the emperical findings. Even though the respondents to a large degree use the tools described in the theory, they do so in a down-to-earth sense, without reflecting on or analyzing the theory behind their proceedings. Creativity is largely about purposefulness and hard work. Creativity is part of being a professional, and is simply “switched on” when the creator sets to work with the creative process. The concept as such is a complex entity, extremely dependent on the individual. There is no universal formula, no “one size fits all”. Creativity is dependent on variables such as the history, heritage, memories, knowledge, culture and context of the individual. There are also external variables that affect the creative process of a certain individual: leadership, environment, dynamics of the group, work method, clients, time and money etc. This difficulty to define the concept of creativity makes it somewhat mysterious and mythical. However, in my opinion there are certain parameters that occur time and time again and thus should be taken into account. These are: courage, inspiration, intentions, impressions, generosity, motivation, intuition, guidelines, collaboration, self image, ability to focus, perseverance, self-discipline, safety, lack of prestige, acceptance, knowledge, freedom, humour, openness, joy, width, divergence, fellowship, competence, cultural variety, trust, respect, tolerance, equality, curiosity, playfulness and small-scaling.

Place, publisher, year, edition, pages
2005. , 93 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-57457Local ID: MKV C-41OAI: oai:DiVA.org:kau-57457DiVA: diva2:1122069
Subject / course
Media and Communication Studies
Available from: 2017-07-12 Created: 2017-07-12

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf