Dataspelsberoende är ett ämne som får alltmer uppmärksamhet i media. Detta har lett författarna att i denna uppsats försöka utröna vad det är i spelen som underhåller eller skapar detta beroende. En litteraturstudie har genomförts och tre stycken specifika spel har analyserats utifrån den teori som litteraturstudien genererat. Det visade sig att de ur tidigare forskning framtagna kategorierna för upphov eller underhållande av ett beroende visar sig tydligt i dessa spel. Dessa kategorier var; Grupptryck, Social Funktion, Tävlingsinstinkt, Regler samt Narrativitet och Spelvärld. Bland de slutsatser som dragits utifrån studien kan nämnas att dessa kategorier sällan ensamma orsakar ett beroende. Det är kombinationen av dem samt givetvis att spelaren måste ha en personlighet som har en benägenhet att bli beroende. Vidare har framkommit att forskning inom detta område, främst sett utifrån en psykologisk synvinkel är väldigt bristfälligt. Detta samt att online-dataspelande är en mycket stor fritidssysselsättning som ökar gör att forskningsläget kan vara en källa till oro.