Denna uppsats har som syfte att visa den reala tidens betydelse mellan ett historiskt skeende och Hollywood filmens fiktiva skildring av denna tidigare händelse. Tidsfördröjningen som uppstår mellan tiden och filmen är en ”medveten” handling i graden att den utnyttjas, vilket i förlängningen ger den styrande makten hegemoniska fördelar. Dessa fördelar kommer sig av underlättandet av myten i skildrandet av en historisk händelse. Detta kommer i uppsatsen att presenteras utifrån den marxistiska forskningstraditionen och innehåller en historisk tidsgenomgång (vilket inte är helt olikt en tidsaxel) från året 1965 till året 2000. Då ett flertal olika begrepp ligger till grund för studien så redovisas dessa separat. Begreppen som varit primära för arbetet är; Marxistisk teori, Hegemoni, ideologi, myt och genre. Begreppen presenteras i egna stycken där deras användning i arbetet klargörs samt vad de innebär. Uppsatsen innehåller också en kort historisk översikt av filmens betydelse i den moderna historien. Varje årtionde i den tidigare nämnda tidsgenomgången är uppdelade kronologiskt i vilket tendeserna under decenniet redovisas och tolkas vilket återföljs av en sammanfattning i vilket trådarna i varje stycke dras samman till en helhet. Slutsatsen är att den tidsfördröjningen som finns mellan en verklig händelse och dess motsvarighet inom filmen spelar en viktig roll som upprätthållare av det mytiska gränslandet i den amerikanska samhällsformen, samt verkar som ett organ för den styrande klassen.
The following essay deals with the issue of contemporay Hollwood cinema imporantancy as a ditributor of the american mythologi with the empahsis on war and action genere. The base for this essay is tied up with different historical events between 1965 to 2000. These historical events will be compared with the production of Hollywood cinema during the same period. Out of these parallels a hegemonic pattern will be visibel. The work contains of four different chapters in wich the decades from 1965 to 2000. There is also a historical background to the phenomena alongside with a definition of the term movie genere. The essay illuminates the conection between history and cinema and how these two issues activly assets to creation of myths out which hegemony rises. An essential detail is the discovery of the conection between the hitsorical reality and the cinematic reality which is based upon delay of time. We are of the meaning that this suposedley consiuos act of delay is an important tool for the struggle to achieve hegemony. KEYWORDS: Hegemony Myths Hollywood cinema