Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Den alternativa rockmusiken
2001 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Den här uppsatsen har som syfte att belysa och beskriva den sk. alternativa rocken. Uppsatsens huvudfråga är följande: Hur ser den alternativa rockmusiken ut? Jag vill således försöka beskriva hur den uttrycker sig.För att kunna åstadkomma detta kommer jag först att definiera begreppen populärkultur och populärmusik i relation till uppsatsens syfte. Med hjälp av en rockhistorisk återblick vill jag visa på tre exempel som har det gemensamt att det de uppkom som ett alternativ till den rådande kulturens värderingar. Dessa tre exempel ligger som grund för beskrivningen och diskussionen om den alternativa rocken. Jag kommer även att ta upp subkulturer och dess relation till musik. Eftersom medlemmar i subkulturer lever ett alternativt liv och i många fall använder musik som kommunikationsmedel, kan en beskrivning av dessa även ge ljus åt den alternativa rockmusiken.Med rockgruppen U2 vill jag visa på en rockgrupp som började sin karriär i den alternativa rockvågen i början av åttiotalet och blev efterhand en av världens största grupper. Det jag vill diskutera här är huruvida det är möjligt att vara alternativ och samtidigt superstjärnor.Uppsatsens slutsats visar på att den alternativa rocken uppstod genom en motreaktion mot kommersialiseringen av pop och rockmusiken. Det är olika former av motreaktioner som har legat bakom uppkomsten av de tidigare exemplen i uppsatsen. De har alla uppkommit som en reaktion mot tillrättalagd och kommersiell musik. Detta märktes speciellt i fallet med punken som fann sin energi i ett motstånd mot den överkommersiella rockmusiken på sjuttiotalet.Jag har upptäckt att det som först ansetts som alternativt och avvikande, har efter en tid blivit accepterat av samhället. Denna inkorporationsprocess medför att det alternativa blir något som ryms i den dominerande kulturen. Vad gäller den alternativa rocken kommer även den genomgå en liknande process. Nya alternativa musikformer kommer att uppstå då pop och rockmusiken blir för kommersialiserad. Det kommer således att komma motreaktioner i framtiden som för den musikaliska utvecklingen framåt.

Abstract [en]

The purpose of this thesis is to illustrate and describe so-called alternative rock. The main question posed is: what does the alternative rock music look like and how does it express itself? The first section of the thesis explores concepts of popular culture and popular music. By way of a historical retrospective of three examples of popular music – Elvis Presely, The Beatles and the Sex Pistols -- I argue that popular music functions as an alternative to the values of dominant or mainstream culture. These three examples are the foundation of my descritption and the discussion of the alternative rock. I also discuss subcultures and their connection to music. Since members of subcultures live an alternative way of life and often use music as a tool for communication, it is necessary to focus on subcultures when discussing alternative rock music. With the rock group U2, I present a rock band that started its career during the alternative rock wave in the early ninety eighties, and eventually became one of the world´s biggest groups. In this part of the essay I discuss whether it is possible to be alternative and a superstar at the same time. The conclusion of the essay is that the alternative rock music emerged as a reaction against the commercialisation of the pop and rock music. Different types of counter reactions lie behind the appearances of the selected examples in this essay. However, they have all appeared as a reaction to mainstream and commercial music. This was very obvious in the case of punk which found its energy in the resistance against the over commercialised rock music of the 1970s. I have found that something that was at first regarded as alternative or outright deviant, later gained acceptance by society. This process of incorporation means that the alternative becomes something which can be contained in the dominate culture. Current alternative rock also will also go through a similiar process. New alternative music styles will emerge when pop and rock music becomes too commercialized. Thus, new counter reactions will occur in the future which will continue to drive the growth and development of music.

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , 47 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-57268Local ID: MKV C-22OAI: oai:DiVA.org:kau-57268DiVA: diva2:1121879
Subject / course
Media and Communication Studies
Available from: 2017-07-12 Created: 2017-07-12

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf