Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Den likviderade konsten - ett postmodernistiskt perspektiv
1998 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree)Student thesis
Abstract [sv]

Uppsatsen koncentrerar sig på två delar av postmodernismens mångfacetterade arena; konstens uppgift samt teorier om det moderna samhällets dragning åt en bildkultur. Vad gäller den konstnärliga debatten står den många gånger mellan ”hög” och ” låg”, mellan finkultur och masskultur. Dragningen åt en bildkultur bär teorier framförda i det västerländska konsumtionssamhällets kölvatten Som avslutande del i uppsatsen har de teorier som framlagts i de tidigare kapitlen av uppsatsen fungerat som ram och idégrund i analyser av Andy Warhols verk. Att just välja en av popkonstens stora företrädare kan visa sig fruktbart i en postmodernistisk analys, dels på grund av en tydlig utkristallisering av bland annat den postmoderna konstuppfattningen och dels på grund av att teorierna ses konkret gestaltade och därmed sätter dem i kontext.

Place, publisher, year, edition, pages
1998. , 16 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-54698Local ID: KUV-10OAI: oai:DiVA.org:kau-54698DiVA: diva2:1104208
Subject / course
Kulturvetenskap
Available from: 2017-05-31 Created: 2017-05-31

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 1 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf