Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Islam ur ett genusperspektiv - en analys av kvinnans ställning inom islam i läroböckerna i religionskunskap
2004 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Syftet med denna uppsats är att belysa kvinnans ställning inom islam. Dessutom få insikt i om den västerländska uppfattningen om Islam stämmer i enlighet med den islamiska läran. Jag har gjort en historisk beskrivning av läroböckernas bild om kvinnan i islam och jämfört dessa med de svenska läroplanerna. Min frågeställning är följande: Vilken är kvinnans ställning inom islam och hur framställs den i läroböckerna? Under den fornislamiska epoken var det vanligt att flickor dödades vid födseln. Ur mannens perspektiv var kvinnor likställda med egendom, krigsbyte och arv. Detta manliga ägande av kvinnor ledde till prostitution eller övergivande. Med bakgrund av dessa missförhållanden ställer koranen krav på att mannen upphör med dessa vanor och missbruk för att ge kvinnorna bättre livsvillkor. Profeten Muhammed är ett gott föredöme, han tog väl hand om sina hustrur. Nästan alla kvinnor som han gifte sig med var änkor eller frånskilda. Enligt koranen har mannen rätt att ta sig fyra fruar men han måste vara rättvis mot dem alla och ansvara för deras försörjning. Både kvinnor och män är lika värda men de har olika roller i familjen och i samhället för övrigt. Kvinnan ska underordna sig mannen och vara ansvarig för hushållet och barnuppfostran medan mannen ta ansvar för den ekonomiska delen. En muslimsk man kan gifta sig med en icke muslimsk kvinna medan en muslimsk kvinna endast kan gifta sig med en muslimsk man. Äktenskap anses som ett heligt förbund men skilsmässa är i vissa fall tillåtet. Mannen är värd dubbelt så mycket som en kvinna, vid arvsrätt och vittnesmål. Bruket av slöjan uppmanas inte i koranen men det sägs att kvinnorna ska klä sig anständigt när de vistas utomhus. Många muslimska kvinnor tolkar bruket av slöjan som anständig klädsel och därför är det vanligt att dessa kvinnor bär slöja. Detta tolkas som kvinnoförtryck i västvärlden. Många muslimska kvinnor tolkar det västerländska jämlikhetsbegreppet som att det först och främst handlar om att man och kvinna ska göra samma saker.

Place, publisher, year, edition, pages
2004. , 42 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-52972Local ID: REL C-15OAI: oai:DiVA.org:kau-52972DiVA: diva2:1101508
Subject / course
Religious Studies and Theology
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 3 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf