Fri Kärlek – Depeche mode och de moderna teologerna skall belysa popgruppens Depeche Modes texter ur ett teologiskt perspektiv. Jag ska försöka att dra paralleller mellan låtskrivarens Martin Gores texter och den syn de moderna teologerna haft på de teman som återkommer i texterna. Därför kommer denna uppsats att tolka låtskrivarens texter för att diskutera kring dem om vilken Gudsföreställning och människosyn som skymtar fram i dessa. Teologi och populärkultur arbetar ofta med samma områden. Det är därför intressant att låta teologerna genom mig få ge sin syn på de existentiella frågor som Martin Gore skriver om i sina poplåtar. Denna C-uppsats har kommit till genom läsning av tre böcker The Modern Theologians, Modern Teologi del 1 som är en version av den förstnämnda på svenska, båda sammanställda av David Ford, samt biografin Depeche Mode – A biography skriven av Steve Malins. Dessutom har jag läst och analyserat Martin Gores texter från samtliga album, men koncentrerat mig på en låt från varje album från 1984 och framåt. Martin Gore skriver aldrig rakt ut att han tror på Gud, han är dock övertygad om att det finns en kraft trots att han själv aldrig haft någon erfarenhet av en sådan. Texterna handlar om klagan över de orättvisa olyckor som Gud drabbar oss människor med varje dag, om livets leda och dess botemedel - kärlek och sex, om svek och förlåtelse, tillit och tro, om att vara en ställföreträdande Jesus för varandra, om alltid känna sig orättvist bedömd, om döden eller acceptans över det liv om man fått sig givet och till sist om fri kärlek. En gemensam utgångspunkt är att många teologer, främst Karl Barth, som Gore reflekterar kring är den fria kärleken. En relation i vilket Guds väsen ger oss människor helt förbehållslös kärlek. Denna kraft (Gud) erbjuder oss människor att vara i denna fria kärlek – ett idealtillstånd som vi människor också bör leva tillsammans i. Ett annat tema som både teologer och Gore skriver om är att människan kan bära varandras bördor och att vi kan verka som ställföreträdande Jesus för varandra. De funderar också på, som vi alla människor gör, varför människor behöver orättvärdigt lida om Gud är kärlek och har all makt att göra gott. De moderna teologerna såsom Gore söker efter det bestående, det som är större än själva livet och snart hamnar de i existentiella spörsmål om vad vi kommer ifrån och om hur vi människor borde vara för varandra. Lösningen är genial och egentligen väldigt enkel, nämligen att vi ska vara till för varandra i ömsesidig fri kärlek.