Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kvinnliga präster och genussystemet
2002 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Syftet med denna uppsats är att undersöka om de olika komponenterna i Yvonne Hirdmans genussystem återfinns i kvinnliga prästers erfarenheter och upplevelser från deras yrkesliv. Undersökningen utgår från Yvonne Hirdmans genussystem. De två bärande principerna i systemet är isärhållandet, manligt och kvinnligt får inte blandas, och den manliga normen, män utgör normen för det normala och allmängiltiga. Detta leder till att en uppdelning i två sorter sker. Tillägnelsen av de olika sorterna sker på tre nivåer, kulturell överlagring, social integration och socialisering. Kulturell överlagring innefattar tankefigurer om t.ex. genus, social integration innefattar institutioner, föremål och arbetsdelning och socialisering innefattar direkt inlärning, hur man uppför sig. Det är dessa komponenter som använts i undersökningen. Förutom dem innefattar teorin också genuskontrakt vilket är en typ av osynliga kontrakt som upprättas mellan kvinnor och män. Dessa kontrakt finns på de tre nivåerna och varierar utifrån dem. För att kunna utföra undersökningen har intervjuer med fem kvinnliga präster gjorts. Dessa intervjuer har sedan analyserats för att utröna om de olika komponenterna i genussystemet kan återfinnas i dem. Analysen har skett med hjälp av intervjufrågorna ordnade i grupper utifrån genussystemets komponenter. Källorna som har använts har alltså varit intervjuer. Varje intervju har godkänts av respektive intervjuad vilket bör försäkra att uppgifterna i dem är korrekta.Slutsatsen av undersökningen är att de bärande principerna, den manliga normen och isärhållandet, finns i de kvinnliga prästernas erfarenheter och upplevelser från deras yrkesliv. Den manliga normen är inte stark och kommer till uttryck främst genom nedlåtande attityder. Isärhållandet praktiseras inte. Den kulturella överlagringen är den komponent som är starkast representerad. Detta kommer till uttryck genom en klar förväntan om att de kvinnliga prästerna ska besitta s.k. typiskt kvinnliga egenskaper återfinns. Social integration, avseende arbetsdelning, är inte märkbar i stor utsträckning. Socialisering återfinns i viss utsträckning och märks genom att bemötandet gentemot kvinnliga präster ser lite olika ut beroende på om det kommer från kvinnor eller män. Då de olika komponenterna återfinns i så pass låg grad i de kvinnliga prästernas erfarenheter och upplevelser från deras yrkesliv är det inga problem för dem att få respekt som yrkeskvinnor. Då endast fem intervjuer gjorts kan ingen representativ bild ges utan endast en fingervisning om hur det kan vara.

Place, publisher, year, edition, pages
2002. , 40 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-52929Local ID: REL C-12OAI: oai:DiVA.org:kau-52929DiVA: diva2:1101465
Subject / course
Religious Studies and Theology
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 3 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf