Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Läsarens väg till förståelse - en studie av Magnus Dahlströms roman Nedkomst
2001 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Magnus Dahlström (1961-) är en av 1980-talets unga författare och dramatiker. Dahlström skriver i postmodernistisk anda och han är känd för att hans texter ofta innehåller våld och övergrepp. Denna uppsats behandlar romanen Nedkomst, vilken utkom 1993. Nedkomst är en provocerande och ovanlig roman då Dahlström i många avseenden avviker från traditionell berättarteknik. Romanens form är även den annorlunda, till vissa delar är berättelsen uppbyggd som en pjäs med scener i stället för kapitel. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad det är som gör Dahlströms roman så annorlunda. Vilken berättarteknik använder han sig av i Nedkomst och vad är det som skiljer Nedkomst från andra romaner? För att begränsa uppsatsens omfång är den indelad i fyra olika områden. Del ett handlar om vad en läsare skulle kunna förvänta sig av en roman. Vilka faktorer är nödvändiga för att berättelsen ska kunna berättas? Del två inriktar sig på romanens strukturella uppbyggnad. I detta avsnitt används Peter Brooks Reading for the Plot:Design and Intention in Narrative, för att visa hur romanen förhåller sig till begreppen ”plot” och temporalitet. Likaså används Brooks teori om slutets betydelse för berättelsen som helhet. Sist i denna del diskuteras betydelsen av en tydlig berättare samt vilka konsekvenser frånvaron av en sådan får för berättelsen. I del tre riktas intresset mot de receptionsestetiska aspekterna. Hur beskriver Dahlström karaktärerna i Nedkomst och skiljer sig hans karakterisering från andra författares sätt att beskriva karaktärer? I samma avsnitt studeras möjligheten till identifikation med berättelsens karaktärer. Finns det över huvud taget någon möjlighet till identifikation? Del fyra undersöker våld och övergrepp i romanen. I detta avsnitt redogörs för vilket sorts våld som förekommer och vilket syftet kan vara med att skriva om våld på ett så provocerande sätt som Dahlström gör i Nedkomst. Avslutningsvis diskuteras de resultat som framkommit i analysen. I denna avslutande del presenteras även mina egna reflektioner angående romanen. Huvudsaklig facklitteratur i denna uppsats har varit Peter Brooks Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative och Carol Clovers Men Woman and Chainsaws: Gender in modern Horror Film.

Place, publisher, year, edition, pages
2001. , 28 p.
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-52681Local ID: LIV C-14OAI: oai:DiVA.org:kau-52681DiVA: diva2:1101215
Subject / course
Comparative Literature
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29

Open Access in DiVA

No full text

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 24 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf