Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Gunvor Nelson - om avantgardefilm i allmänhet och “personal film” i synnerhet
2002 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year))Student thesis
Abstract [sv]

Uppsatsens syfte är att ge en fyllig presentation av Gunvor Nelsons bakgrund, karriär och arbete, inte minst då detta är den första omfattande studie som gjorts i ämnet. Gunvor Nelson, född i Kristinehamn 1931, var från 1950-talet fram till 1993 (då hon flyttade tillbaka till Sverige) verksam som konstnär och filmskapare i U.S.A. Från debutfilmen ”Schmeerguntz” (1965) fram till video-produktionen ”Snowdrift/Snowstorm” (2001) har hon gjort 20 filmer på 16 mm film och två på video; en produktion av 22 verk under 36 år med en sammanlagd speltid av 665 minuter. Som antyds av uppsatsens undertitel förekommer en rik flora av benämningar för den typ av film Nelson har ägnat sig åt att göra, vilket också diskuteras i texten (26 av de vanligaste benämningarna, från avantgardefilm till undergroundfilm, presenteras i en bilaga). Uppsatsen inleds med en kortfattad historik över avantgardefilmens framväxt; i Europa, i Sverige samt i U.S.A. Avsikten är att skapa en inramning till det kreativa klimat som rådde på den amerikanska västkusten i mitten på 1960-talet, på det ställe och vid just den tidpunkt som Nelson kom att debutera som filmskapare. Fokus riktas därmed på den undergroundfilm som gjordes i San Francisco-området under 1960-talet och i samband med historiken behandlas ett stort antal termer, filmskapare samt enskilda filmer. Efter den biografiska delen behandlas Nelsons samtliga verk på film och video i en genomgång som tar upp omständigheter kring respektive produktion och utmärkande drag för varje enskilt verk. Den diskussion som därmed inleds utmynnar i en sammanfattande text där författaren försökt finna framträdande och betydelsefulla drag i Gunvor Nelsons filmskapande. Några av dessa är Förhållandet och sambandet mellan konst och film; Att vara kvinna; Det personliga samt Det ständiga sökandet. Andra betydelsefulla komponenter i Nelsons filmskapande poängteras också, såsom Tid och Kontrast samt den vikt som Nelson lägger vid Ljud och Klippning. Uppsatsen innehåller dessutom en förteckning över de 96 filmer som behandlas i texten, med uppgifter om nationalitet, årtal, regissör och (eventuell) svensk titel.

Place, publisher, year, edition, pages
2002. , p. 99
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-49704Local ID: FIV D-1OAI: oai:DiVA.org:kau-49704DiVA, id: diva2:1099326
Subject / course
Film Studies
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 5 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf