Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
The swedish connection - New Hollywood i ett rött Sverige
2002 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Denna uppsats har haft för avsikt att undersöka det svenska institutionella (recensioner i dagspress och filmtidskrifter) mottagandet av tidig amerikansk 1970-talsfilm, en era som av initierade har kommit att kallas New Hollywood. Som namnet (New Hollywood) antyder betraktas eran av dagens filmvetare världen över (inte minst i Sverige) som något nyskapande, en ny konstnärlig guldålder inom den amerikanska filmen, en tid då unga filmare med den europeiska konstfilmen som en ledande inspirationskälla gavs möjlighet att göra film efter eget huvud. En kreativ period i alla avseenden anser man alltså idag. Men hur gick tongångarna bland svenska kritiker när filmerna hade premiär, var man lika positivt inställd då som nu? Syftet med undersökningen har således varit att utifrån recensioner och artiklar i dagspress och facktidsskrifter, företrädelsevis Chaplin få svar på hur man då förhöll sig till eran. En intressant aspekt i nämnda avseende har varit det svenska samhällsklimatets utseende vid tiden, som i hög grad färgat bedömningen av New Hollywoodfilmerna. Det vänsterorienterade, starkt politiserade samhälle som ju Sverige var vid tiden gjorde skarpt avtryck i filmdiskussionen som med sin politiskt betingade filmanalys bidrog med en kritisk hållning gentemot en films samhällsrelaterade aspekt. Ett faktum som medförde att filmerna i synnerhet i New Hollywooderans början mer eller mindre sågades för sin samhällskritiska "otillräcklighet". Denna kritiska hållning varar inte riktigt hela perioden ut, utan övergår i slutet av eran i en mer positiv attityd. En attityd förändring som bl. a. har sin förklaring i att kritikernas bild av vad en film skulle innehålla nyanserades. En större fokusering på samspelet mellan människor istället för hennes förhållande till samhället medför slutligen en mer positiv helhetsbild av New Hollywood som kanske i högre grad behärskade den förra tematiken.

Place, publisher, year, edition, pages
2002. , p. 37
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-49677Local ID: FIV C-3OAI: oai:DiVA.org:kau-49677DiVA, id: diva2:1099299
Subject / course
Film Studies
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 8 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf