Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Se men inte höra - om tystnadens roller i film
2002 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Uppsatsen handlar om tystnad i ljudfilm; dvs. de tillfällen då filmens ljud medvetet försvagas eller avlägsnas. Syftet har varit att kartlägga förekomsten av såväl detta användande som av hur det tidigare har uppmärksammats i filmlitteraturen. En rad citat från olika författare (t.ex. Balázs, Kracauer, Cavalcanti, Bordwell) har använts, som bl.a. tyder på att vi uppfattar tystnad endast i relation till andra ljud. Dessa kan vara av såväl omkringliggande art (före respektive efter scenen i fråga) som nedtonade bakgrundsljud som därmed ställs i relation till tystnaden. Artikelförfattaren betonar bristen av tidigare litteratur i ämnet, befintliga citatet har hämtats från böcker och tidskrifter som ägnas åt förekomsten av ljud i film.För att exemplifiera tystnadens funktioner och roller används två metoder. Den första innebär en genomgång av hur fem regissörer (Robert Bresson, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovskij, Alfred Hitchcock och Jean-Luc Godard) har använt sig av tystnad i film. Den andra innebär en av artikelförfattaren genomförd indelning i sju kategorier av tystnadens olika funktioner, som benämns; Anslående tystnad, Betydelsebärande (innehållsmässig) tystnad; Atmosfärskapande tystnad; Effektskapande tystnad; Kontrastskapande tystnad, Understrykande (förstärkande) tystnad och subjektivt upplevd tystnad. Förutom det kartläggande syftet tycker sig artikelförfattaren genom sin undersökning ha fått belägg för att tystnad i film är en viktig och betydelsefull beståndsdel, som kan betraktas som ett konstnärligt uttrycksmedel. Uppsatsen avslutas med en förteckning av de 48 filmer som behandlas i texten, innehållande originaltitel, ev. svensk titel, produktionsår, nationalitet och regissör.

Place, publisher, year, edition, pages
2002. , p. 34
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-49675Local ID: FIV C-3OAI: oai:DiVA.org:kau-49675DiVA, id: diva2:1099297
Subject / course
Film Studies
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 5 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf