Tidsåtgång för rundsändning i Internet-miljö En jämförelse mellan ett skvallerprotokoll och ett protokoll för pålitlig rundsändning Patrik Jansson och Per Davidsson Vi har i tidskrifter och av personlig erfarenhet observerat en ökande trend för nätverksspel på Internet. Därför vill vi undersöka hur tiden för rundsändning i distribuerade protokoll uppför sig på Internet. Den egenskap av protokollen vi vill undersöka är den tid det tar för ett protokoll att distribuera ett meddelande från en process till alla andra processer, som ingår i ett nätverk av processer. Denna tid är en viktig aspekt i nätverksspel. Vi valde två distribuerade protokoll, pålitlig rundsändning (Reliable Broadcast) samt ett skvallerprotokoll (Gossip), vilka båda efter litteraturstudier tycktes vara de mest lämpade. Genom att simulera en modell av Internet, som tar hänsyn till förluster och fördröjningar, utförde vi två olika tester. Det ena testet syftar till att undersöka om det finns någon klar skillnad mellan de två protokollen då förluster och fördröjningar var satta till medelvärden som observerats på Internet. Det andra testet syftar till att undersöka hur protokollen beter sig vid olika värden för förluster och fördröjningar som kan finnas på Internet. Under arbetets gång fann vi ett sätt att beräkna en graf, där avståndet mellan två godtyckliga noder kan hållas lågt, och på så vis minska tiden för rundsändning. Båda testerna undersökte tre nätstorlekar. Under alla tre nätstorlekar var skvallerprotokollet snabbare än protokollet för pålitlig rundsändning med avseende på den tid vi ville mäta. Inga tydliga trender kunde observeras i testet av flera olika nivåer på förluster och fördröjningar.