I vårt examensarbete har vi gjort en studie över vilka likheter och skillnader som finns mellan de båda verktygen Shockwave och Flash, som är vida använda för att visa multimedia på webben. Det finns många webbsidor där dessa verktyg används för att besökaren ska få en förhöjd upplevelse. Många av dem kan till synes likna varandra mycket, vilket kan medföra att det till det yttre inte verkar finnas någon skillnad mellan verktygen och hur man skapar multimediaproduktioner i dem. Det har gjort att det är ganska intressant att försöka ta reda på vad som egentligen skiljer dem åt. Resultatet som vår uppdragsgivare, Hög-Data, förväntas få ut av vår studie är att få en väl underbyggd rekommendation av vilket format som passar deras syfte bäst och deras främsta anledning uttrycks bäst med deras egna ord: Hög-Data, i likhet med de flesta andra produktorienterade IT-företag som vill hålla sig i frontlinjen med ny teknologi, söker ständigt efter nya sätt att visa en optimal bild av sig själv till potentiella kunder. I vår studie gör vi en allmän beskrivning av Shockwave och Flash för att ge läsaren en bild av vad för slags verktyg de är och hur utvecklingen går till i deras respektive utvecklingsmiljö. Vi har också gjort en enklare spelkonstruktion i syfte att undersöka utvecklingsmiljöerna och för att få den praktiska erfarenhet vi behövde. Resultatet som vi kom fram till är att Flash är det som är bäst för multimediaproduktioner för webben.